Khamis, 20 September 2012

Mencari jentik-jentik

'

Hai, apa khabar? Sihat? :D
Hari ini kami nak kongsikan pengalaman kami mencari jentik-jentik dan juga mendengar sedikit taklimat tentang bahaya denggi. Selamat membaca...


Rabu, 5 September 2012. 
Saya perlu pergi ke sekolah bagi menjalankan misi mencari jentik-jentik dan juga mendengar sedikit taklimat tentang bahaya denggi.  Saya ke sana dengan menaiki sebuah kereta Avanza yang berwarna hitam. Saya tiba di sekolah pada pukul 7.30 pagi. Kemudian, saya pergi ke kantin dan duduk di atas kerusi  sambil menunggu kawan-kawan saya tiba. Apabila kawan-kawan saya sampai, kami berbual bersama-sama. Setelah lama berbual, akhirnya, cikgu kami pun sampai di sekolah.

Semua pengawas denggi yang hadir pada hari itu perlu ada sebuah bekas kerana kami semua ditugaskan mencari jentik-jentik. Selepas itu, kami diberi pilihan sama ada hendak membeli bekas atau pun mengambil bekas dari tong sampah kemudian membasuhnya. Saya dan ahli kumpulan saya memilih pilihan kedua iaitu mengambil bekas dari tong sampah kemudian membasuhnya. Cikgu menyuruh kami semua  mencari jentik-jentik di Taman Ikan. Setelah lama mencari, akhirnya, kami dapat menemui jentik-jentik. Kami menemui  jentik-jentik tersebut di dalam sebuah tong yang berisi air dan tidak tertutup. Terdapat banyak jentik-jentik. Kami mencedok jentik-jentik itu dengan menggunakan bekas. Kemudian, kami menuang jentik-jentik itu ke atas tanah yang rata. Setelah selesai, cikgu kami memberitahu guru besar bahawa kami telah menemui jentik-jentik di dalam sebuah tong yang berisi air.Setelah itu, cikgu membuang air yang terdapat di dalam tong itu lalu menyimpan tong tersebut.

Selepas itu, cikgu membawa kami semua ke surau yang terletak di blok A. Kami telah diberi fail yang berisi buku nota, pen biru dan sebagainya. Kemudian, kami mendengar taklimat bahaya denggi yang disampaikan oleh Cik Ila Sabrina binti Ismail dari  Jabatan Kementerian Kesihatan Malaysia. Kami mencatat segala isi-isi penting mengenai nyamuk aedes dan denggi. Tepat pukul 10.00 pagi, tamat sudah taklimat tersebut. Kami sempat mengambil gambar bersama-sama.
Jika anda ingin melihat gambar-gambar tersebut, sila klik di SINI.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan